Vampyrer...


Vampyrer är bra. Kanske därför jag gillar Krunegård och kanske därför jag har en glädjevampyr hemma (enligt en nioåring som inte uppskattade samtalet om varför matte visst är kul).

Iaf.

DNs Lena Kjersén-Edman har åsikter om Stephanie Meyers vampyrböcker och beskriver språket som platt och att intrigen "kunde vara skriven av en dator". Visst, när jag läste Twilight i somras tyckte jag också att den var ganska enkel och jag kan inte påstå att den lämnade något beständigt avtryck i min bokhylla. Samtidigt sträckläste jag den och bestämde mig omedelbart för att köpa uppföljarna. Boken har uppenbarligen något som gjorde att jag fastnade, dess språkliga bristfällighet och förutsägbara story till trots. Så det är intressant att läsa hur Meyer diskuteras i den debatt som nu har lämnat bloggosfären med Bokhora i spetsen till morgontidningarnas kultursidor. Jag gillar när litteratur vågar vara oprententiös utan avancerad berättarteknik och högtflygande språk och istället sätter låter läsaren vara i centrum.För det är det Twilight bidrar med, en verklighetsflykt där läsaren känner igen sig i tonårens osäkerhet och människans problem med relationer av olika slag, några timmar där man är i en annan värld som ändå är så lik ens egen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0