HP

Redan innan jag hunnit innanför dörren igår hade min lille morbror lurat med mig på senaste Harry Potter. Den var bra. Som väntat. När jag kom hem igen släckte jag inte lampan och somnade som hade varit att rekommendera utan började läsa om den sista boken.

Vad som slagit mig när jag sett HP-filmerna, men inte tänkt på i böckerna, är hur alla katter porträtteras som onda. I Prisoner of Azkaban är Hermione's Crookshanks konstant aggressiv mot Rons råtta Scabbers. När det visar sig att det inte är en råtta utan en onding får katten ändå inte någon direkt upprättelse. Filch på Hogwarts har sin vaktkatt Mrs Norris och i Order of the Phoenix är Dolores Umbridge besatt av katter. Jag vill ha hem mina nu. De har inte visat några onda tendenser, mer att de kan vara irriterande och jobbiga ibland. Mest för att de vill ha uppmärksamhet och hårar. Kan jag leva med.



Mina fina katter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0