Möte med vårdcentralen

Så här kan det låta:
-Hej, jag skulle vilja beställa tid för urinvägsinfektion.
-Jaha, vad har du för symptom?
-Det gör ont när jag kissar och sen en molande känsla.
-När började du känna så?
-Igår morse, men har inte kommit hem förrän idag.
-Du vet om att man kan dricka bort det?
-Nej, det funkar inte. Då går det upp i njurarna.
-Vad dricker du då?
-Vatten, tranbärsjuice, surt.
-Men om du fortsätter med det ett par dagar så kan du ringa igen om det inte går över.
-Nej, det går upp i njurarna på mig då. Jag har haft urinvägsinfektion ca 30-40 gånger nåt så jag vet att det inte går över.
-Vi har en tid kvart i tolv.

Två dagar senare ringer de upp och odlingen visar resistenta bakterier. Ingen överraskning direkt. Det märker man.
-Och du tålde inte penicillin?
-Nej, det var därför jag fick trimetoprim.
-Vad händer om du tar penicillin?
-Hög feber och yrsel.
-Jaha. Ja, den du fick innan är ju den som funkar bäst annars.
-Men bakterierna var ju resistenta mot den?
-Jo, vi kan ju prova med furudantin, men det är inte lika effektivt.

Ibland undrar man över vad som krävs för att komma in på sjuksköterske- resp läkarlinjerna.



Kommentarer
Postat av: Johanna

skulla snarare undra vad som krävs för att jobba på en VC. be de skicka dig till urologen nästa gång så du får expertshjälp, allmändoktorerna vet knappt vad njurarna gör.

2009-07-06 @ 00:33:47
URL: http://viscera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0