Cikoria i var mans skafferi

Cikoria, vad är det egentligen? frågade jag mig imorse/förmiddags/egentligen närmare lunchtid när jag åt frukost. Tydligen är det samma sak som vägvårda, ni vet den växten som huserar längs med vägarna och som man tänker på som ogräs. Enligt wikipedia har den använts som medicinalväxt mot gikt förr, förutom som kaffesurrogat då. Nu var det naturligtvis kaffeersättning jag tänkte på när jag undrade så jag kan upplysa om att det är roten som används vid tillverkning av cikoriakaffe. Den rostas och ångas och has. Slutprodukten innehåller dock inget koffein så en stor del av poängen med inmundigandet av sådan dryck försvinner i mitt tycke iaf. Nuförtiden säljs det ibland i hälsokostaffärer just för dess brist på koffein. Drick te istället är mitt tips.



Jag läste en bok nyligen där ett hälsofreak dricker cikoriakaffe i tron att det är riktigt kaffe, men nyttigare. Cikoriakvinnan var bara en bifigur som visade sig ha flytt sitt liv för att hennes spädbarn dött och hon känt sig skyldig för det. Det var en väldigt dålig bok och jag minns inte vad den hette och knappt vad den handlade om (mer än såna irrelevanta detaljer), men den slutade lyckligt. Huvudpersonerna fick varandra och levde lyckliga i alla dagar med massor av pengar på banken. Jag rekommenderar den inte.

För övrigt dricker vi svenskar i snitt 11 kg kaffe per person och år. Det låter ganska mycket i mina öron. Godiskonsumtionen är 17 kg per person och år. Det låter inte lika mycket i mina öron. Och med det vill jag inte ha något sagt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0