Fin kvinnosyn i Ullared..

Jag är en ganska dålig tv-tittare om programmen går på kvällstid. Dagtvn går det också utför med eftersom all form av kvalitet sakta men säkert försvinner ur tablåerna. Jag har aldrig riktigt orka engagera mig i de olika kanalernas webbvisningar av kvällsprogrammen förrän nu när jag har fastnat i Ullaredsåpan. Jag har aldrig varit där och aldrig haft någon lust att åka dit heller. Detta faktum har inte heller förändrats av programmet. Men jag måste säga att jag fascineras. Det är ju helt vansinnigt! Att åka och campa för att handla en massa skräp på ett varuhus. Vansinnigt.

Vad som är desto mer beklämmande i min mening är attityderna som femman kablar ut. De förmedlar en bild av en värld där männen försörjer familjen och kvinnorna är ekonomiskt hjälplösa. Kvinnorna kan inte sätta gränser och handlar för oerhörda summor. På männens kort. Medan de spenderar dagen i varuhuset sköter männen grillen eller om de faktiskt tvingats med in så suckar de och tycker det är lite väl jobbigt. För män gillar ju inte köpa saker. Det är kvinnors domän att vara köpgalna. Obehagligt.

Morgan på lagret tycker jag om och tycker synd om. När han i förra veckans (?) avsnitt förklarade att han trodde att anledningen till att han inte hade en tjej var att han gick upp så i arbetet var det verkligen tragik. Han jobbar alltså 100%, varken mer eller mindre. Och har ett hus med ett finrum om han skulle ha finare bjudningar, men det har han inte för han kan inte riktigt det där med att laga mat och har inte en tjej som kan göra det. Jag hoppas att det ändras på detta genom hans medverkan  programmet. För det tycker jag att han ska ha. En tjej.

Nu ska jag se gårdagens avsnitt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0