Vad är en stad?

Konversation mellan en sexåring och dennes mamma på en regnig pågatågsstation i Skurup:

- Om det regnar jättemycket och det blir översvämning i en stad, då kan man inte leva längre. Eller hur mamma?
- Säg det igen.
- Om det blir översvämning i Skurup. Då kan man inte leva.

Skurup, stad alltså.. Eller inte. David i min klass förklarade i onsdags att Maria var ute på stan så han delar tydligen också den uppfattningen och då kommer han ändå från Gävle. Ett litet samhälle på knappt 7000 invånare kan i min mening rimligtvis inte kallas stad. När jag tog upp detta med Fritte menade han på att Skurup visst var en stad, en småstad. Som argument började han arkitekttönta sig och prata om stadsplanering och annat trams, men det räcker naturligtvis inte. Wikipedia definierar småstad som:

"Småstad kallas en i befolkningsantalet mindre stad. Småstaden har ofta inte lika utpräglade områden för industri, handel och boende som en storstad. Socioekonomisk segregering förekommer inte heller i samma utsträckning som i större städer. Småstaden har ofta en huvudgata med affärer och nöjen som löper genom staden. Småstadslivet skildras ofta i film och litteratur, och framställs då ofta som en stad med mycket skvaller och där 'alla känner alla'."

Förklaringen säger naturligtvis ingenting och eftersom jag har bestämt mig i denna fråga så ska det nog väldigt mycket till för att jag ska gå med på att Skurup är en stad, om än en småstad. Det krävs nog dubbelt så många invånare iaf för det. Hässleholm med knappt 18000 invånare får godkänt som småstad, men där någonstans går nog gränsen. Att de har en del rikstäckande klädkedjor och liknande hjälper också upp deras sak.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0