Bryllupet

I lördags gifte sig mor min med Bo sin. Så nu har jag en styvfar. På riktigt. En styvsyster och styvbror följde också med på köpet. Ceremonin var inte längre än tre minuter så det var alldeles lagom för att man inte skulle behöva oroa sig över maskaran. Mamma hann iofs kladda ner ögonen redan innan när hon träffade sin farmor för första gången på 17? år. Vad som förvånade mig lite var hur många som kom fram och lyckönskade mig till att de hade gift sig. Det gjordes tydligen inte till mina syskon. Det kan ha varit för att jag stod så strategiskt placerad vid champagnen, men ändå.

Sen var det i vanlig ordning middag nästan hela kvällen och det hölls tal till både höger och vänster, men främst till vänster från brudparets placering sett. Jag argumenterade för vårt efternamn och vann stort: 42 mot 9 röster. Daniel, Shitty, Svennis och Fulle röstade naturligtvis emot, men vilka de andra var är jag mer nyfiken på. Säkert någon dansk. Dessvärre kan jag nog inte ta så mycket kredd för vinsten eftersom resultatet troligtvis hade blivit detsamma även utan tal för de olika namnen. Sista talet stod Daniel och jag också för och då ljög vi oss igenom en fem, sex minuter något.

Det började som sagt med champagne (och det var också vad jag svalde ner min eftermiddagsantibiotikakapsel med, inte att rekommendera), fortsatte med vin och slutade med avecer i mängd. Shitty var tydligt torr i halsen redan tidigt på kvällen och i en fin liten film Lisa gjorde där jag skrattar mig igenom en dans med Fulle och sen en trippel med mamma hörs hon i bakgrunden:
Zari: - Ja, gör det innan du dör Johanna. Så här, vatten.
Shitty: - Nä, vin och skor!
Sen fortsätter en diskussion där Shitty vill ha Zaris kanske fyra storlekar för små skor etc etc. När min lille morbror Johan och jag åkte vidare till Malmö och Debban (antibiotika med öl, inte heller att rekommendera) hade hon fått förbud av mamma att lämna Lomma. Det kan ha haft att göra med att det var lite för komplicerat balansmässigt att sitta på en stol.

Nu tycker jag att Shitty och Sven ska ta sig samman och avsluta sitt syndiga leverne och bli ärbara personer de med. Jag tänker dock inte som Sven föreslog en gång vara brudgum. Hans plan var dock att vid tillfället vara tärna. Det skulle bli lite konstigt. Och fel.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0