Krona eller klave?

Jag har alltid lite svårt när man ska lotta om något med krona-klave. För vilken sida av myntet är vilken? När man försöker vara lite praktisk och faktiskt titta på myntet känns det ju som att det är baksidan med kungakronan avbildad som är krona och porträttet som är klave. Ändå känns det inte riktigt rätt eftersom man när man talar om saker inte säger t ex bak- och framsida, utan fram- och baksida. Man börjar alltså med den viktiga sidan som när det gäller kronan är kungasidan. På engelskan säger man också heads and tails och där är det inget problem att veta vilken sida som är vilken. Det logiska är alltså att krona borde vara kungen och klave kronan. När jag nu kollar upp allas vårt allsmäktiga Wikipedia visar det sig också att så är fallet:

"Benämningen klave har uppkommit av att det på vissa äldre svenska mynt fanns halvrunda och starkt stiliserade sköldar avbildade, som till formen påminde om en kreatursklave. Krona var då den motsatta sidan av myntet på vilken regentens bild eller namnchiffer fanns. På grund av att frånsidan på svenska mynt har tre kronor eller en krona avbildat så är det en utbredd missuppfattning att den sidan är krona. Krona och klave återfinns inte på moderna svenska mynt."

Som tur är har jag då alltså rätt. Och det känns naturligtvis bra. Dock måste jag väl även i fortsättningen kontrollera med motparten vilken sida den anser vara vilken innan slanten kastas. Eller börja säga "åtsida eller frånsida".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0