Piller fyller

På förstasidan i Sydsvenskan idag görs det stor affär över att p-piller ökar alkoholsuget. Jag kan helt ovetenskapligt bekräfta att detta är sant. Innan jag började äta p-piller var inte alkoholen någon större nämnare i mitt liv. Därför känns det skönt att få på papper att vinlustan är rent hormonell och att så länge dessa små tabletter inmundigas kommer den också att vara intakt.

Apropå hormonella preventivmedel så fick jag ett recept inringt på nya p-piller till Fedden från veterinären nyligen. Då påpekades för mig, hon sade att de var tvungna att göra det, att risken för tumörer i juvret (bröstcancer alltså), diabetes och lite annat smått och gott ökade betänkligt ju längre tid man gav katten pillerna. Min omedelbara tanke: "Men jag äter ju p-piller!" Det är bara första gången man får det utskrivet som sjukdomshistoria vad gäller hjärta och så ställs. När jag återberättade mitt samtal med djursjukhuset skrattade mamma. Det gjorde inte jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0