Tårtor i överflöd

Jag var ganska sen med att börja följa Edward Blom. Kringlan och Cissi hade babblat ganska länge innan jag ens kollade upp vem den fryntlige mannen var. Fryntlig är nog en synonym vad gäller honom, inte en beskrivning. Det kanske innebär att han egentligen är ett adjektiv. "Den Edward Blomska kvinnan smakade sig fram till de bästa blåmöglingarna på Möllans Ost." Det funkar. Iaf, igår lyssnade jag på Lantz program om tårtor från i tisdags. Om det inte hade varit för att hon ägnade kanske tio minuter av programmet åt att göra liknelser med tårtor och vilken del hon var i en, hade jag gett mig på det också nu. Blom talade tårtor så snabbt att om han minskat tempot lite hade programmet med samma innehåll flutit ut till dubbla längden. Det hade inte gjort något. Inte heller om han fortsatt i samma takt under den tiden. Det är nog enda sättet att få hamna lite i centrum när Lantz håller låda, att prata så snabbt utan att andas så hon inte hinner avbryta mellan marsipan och botten. Jag tycker P1 borde ge karln ett eget program.

Efter söttårtorna kom Lisa Förare-Winbladh och förklarade vilket djävulstyg smörgåstårtan är. Jag kan inte annat än hålla med. Vad är poängen? Första gången jag åt det tror jag var på Lisas konfirmation. Den andra gången jag åt det var hos Lisas farföräldrar i Båstad och sen har jag ätit det någon gång när det har varit någon släkttilldragelse med Seb. Jag kan tänka mig att det går att göra smörgåstårta som är god, men då måste man börja med att byta ut allt som är däri och då blir det ändå bättre om man gör den som separata mackor istället. Vad är grejen med formfranska? Vem vill ha det från första början? Massor av geggig burkmajonnäs? Grädde (som var huvudingrediens i den jag åt i Båstad)? Ägg och kaviar går av naturliga skäl bort direkt, liksom allt kött. Citronskivorna på toppen som enbart finns där som dekoration, nej tack. Så vad som möjligtvis blir kvar då om det är en lyxigare variant är rökt lax, stenbitsrom och med lite tur handskalade räkor, maskinella går inte att äta. Och det kan jag tänka mig att lägga på betydligt bättre bröd isf att förstöra råvarorna med ovanstående trams.

För övrigt åt Cissi, Lisa och jag chokladtårta igår. Helt utan anledning. Beviset på att vi, som konstaterades i programmet, tillhör de lägre stånden.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0