Cykla i Norrland

Jag funderar över Norrland, detta låtsasområde till glaciär, lite då och då. Det är ju så mycket som inte stämmer där. Antingen har de konstant natt eller dag, snö eller snö, folktomt eller städer med sju invånare. På sistone när jag snö- och iscyklat i Malmö ("är du dum i huvet" frågade fylltanten mig i huset mitt emot en dag. det tycker jag inte. har inte ens varit nära att trilla med cykeln) har jag haft tankarna just på Norrland. Cyklar man där om vintern? Eller är det bara spark som gäller? Förutom snöskor då. Om inte, kan det inte vara kul att vara cykelhandlare där heller. Stulna cyklar återfinns ju lite för lätt dessutom. Bara att följa spåret i snön till granngården. Så idag iaf så läste jag i DN om en tjuv i Norge (ungefär samma sak som Norrland, större delen av landet iaf, lite rikare dock) som flytt på spark. Den nordliga varianten av råna banken och fly på cykel. Han hoppade av och försvann till fots efter en stund dock. Det är ju det där med medar vars väg man kan följa väl lätt. Jag tror helt enkelt att brottsligheten måste vara lägre däruppe rent generellt. Det går ju inte när allt syns. Antingen snö eller ljus. Synd om dem.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0