Farbror googledoktor

Nu kan man tycka att jag är lite tjatig som skriver ännu ett inlägg om min urinvägsinfektion, men jag känner bara att jag vill dela med mig av googledoktorn jag kom till idag. Efter att ha suttit i väntrummet i lite drygt en och en halv timme (2/3 av Mäktig tussilago hann jag läsa) fick jag komma in och bla bla bla. Så kom man till det intressanta ämnet furadantin. Det är tydligen ett av världens värsta gifter. Behram förklarade på dansksvenska (något mer var inblandat, vad vet jag dock inte) att han och överläkaren hade diskuterat att de absolut inte skulle skriva ut just detta. Jag var naturligtvis skeptisk. Men nej nej, risken för att drabbas av neuropati var för stor. Det var här google kom in i bilden. Han ville övertyga mig genom att plocka fram vetenskapliga artiklar om neuropati och furadantin. Jag såg lika tveksam ut hela tiden. Han verkade dock uppriktigt bekymrad.

Det var nära att jag fick över honom på min sida när han kollade odlingarna på mina senaste urinvägsinfektioner, alla med resistenta bakterier mot trimetoprim. Han fortsatte dock argumentera efter en stunds betänketid. Intressant nog var det enda han kunde komma på som var värre än denna medicin den de funderade på att ge mig när jag hade en infektion för något år sen som inte gick över. Den gången var det flera läkare som konfererade och var också inne på att ge mig penicillin under övervakning. De var dock alla ense om att undvika den där medicinen jag inte kommer ihåg namnet på. Då slutade det med att jag fick furadantin en vecka till och om det inte blev bättre då skulle de överväga de andra alternativen igen.

Idag iaf nådde vi en kompromiss. Om odlingen (de ville inte göra odling utan läkarens ordination på labbet när jag bad dem vilket irriterade Behram, men jag fick dem att spara urin tills jag kom in med en lapp från honom) visar på resistens så får jag furadantin, annars trimetoprim i tio dagar, dvs en vecka längre än en vanlig kur. Vad som gjorde att jag gick med på detta alternativ var att han fick in att kvinnor alltför ofta underbehandlas för smärta och skrev in citodon på mitt recept också. Varför har jag aldrig fått det förut? Det är ju fantastiskt! Nu finns det ju en chans att man ska kunna sova också! De här ickepenicillinerna tar efter min erfarenhet längre tid att verka vilket naturligtvis innebär att det gör alldeles för ont alldeles för länge. Nu är jag iaf dödstrött. Men men, inte mycket att be för, vi har ett quiz att vinna och det tänker jag inte missa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0