Fick tid

Så ringde de plötsligt nu ändå. Och hon jag talade med var trevlig om än först lite skeptisk så som de alltid är. Men vid det här laget har jag lärt mig att parera deras frågor så att jag får en tid om det finns minsta lilla lucka i tidbokningsschemat. Ett tips är att påpeka hur många gånger man haft urinvägsinfektion eller triumfkortet jag har nu att det gjordes en utredning på mig i våras. Oerhört effektivt.

Så framåt eftermiddagen kommer jag att kunna ta mitt första piller efter att ha förklarat för läkaren att nej, trimetoprim ska de inte ge mig eftersom jag de senaste hur många gångerna som helst jag fått det haft resistens mot det. Ibland kan det krävas lite trixande för det. De tror mig inte helt enkelt.  Då brukar jag be dem kolla min journal så att de kan se resultatet av de få men ändå odlingar som har gjorts på mig. Det funkar i regel bättre och jag får furadantin utskrivet.

En läkare som jag avskyr vägrade dock skriva ut annat till mig en gång. Två dagar senare ringde hon upp och meddelade att odlingen visat på resistens. Jo, det visste jag ju eftersom jag inte blivit tillräckligt mycket bättre. Hon envisades dock med att argumentera för sin sak och att trimetoprim visst var mycket bättre än furadantin. Jag menade på att det inte är det mot resistenta bakterier. Till slut fick jag iaf recept på furadantin. Men visst, hon har en poäng. Furadantin är nummer fyra på effektivitetsskalan enligt en doktor jag pratade med när jag var på urinvägsinfektionsbesök. De två första är olika penicilliner. Jag är dock allergisk mot det töntigt och i många fall opraktiskt nog. Sen kommer iaf trimetoprim och därefter då furadantin. Om man inte har resistenta bakterier är trimetoprim ett bättre val. Nu brukar ju jag som sagt ha det dock. Helt ointressant för andra mig. Särskilt just nu. Men så är det.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0