Ett julspel

Julen kan vara lite oberäknelig. Som 2006 när mamma grät och Shitty rusade ut ur lägenheten. När hon senare var tillbaka och tomten kom var det lite tryckt stämning. Det var tråkigt för alla var för en gångs skull på plats. Ingen hade gått och köpt tidningen eller liknande så det var utan tvivel den riktiga tomten. Samma kväll blev jag också på riktigt via sms anklagad för att vara en ond människa i själen eftersom jag gillade en film. Det var orättvist tyckte jag då och nu. Jag svarade inte. Annars brukar våra jular vara bra. Jag gravar lax och gör lite godis som jag tar med mig och mamma och Bo fixar resten. Årets julafton:


Nej, man är inte sitt snyggaste när man ska spela Mafia Wars och Farmville, vilket mamma gjorde ett par timmar.


Bo hade inhandlat  tre liter julöl. Dessvärre, inte särskilt gott, lite väl blaskigt, men tjusig förpackning. Flaskan blev efter tömning min, men glömdes dessvärre kvar i Lomma.


Först svenskt julbord. Lax (enbärs- och gingravad), sill, köttbullar (lamm med whisky), prinskorvar och fårfiol. Ingen gillar skinka särskilt så det blev årets variant. Jag höll mig i vanlig ordning till fisken. Bo hade också gjort en julsnaps som var mer hostmedicin än något annat.


Julian messade med sin brud som är IFK:are. Det är naturligtvis inte bra att hon är det, men man kan inte vara så petig alltid.


Jag ville ha glögg, men blev nedröstad med motiveringen att vi snart skulle inleda julbord nr 2, dvs den danska varianten med anka.


Feministöl är bra öl. Dracks i brist på glögg.


För säkerhets skull kallade vi in en skyddsvakt innan Kalle Anka togs ut ur ugnen.


Daniel och Fulle satt luciatåg. Sen hade de bråka med varandra tills man bränner sig med ljusen.


Mamma glömde bort sina fb-spel till sitt senare stora förtret. Det var något energipack hon skulle ha inkasserat.


Tomte nr 1 var ganska kortvarig. Han delade ut ett till tre paket per man och sen skyndade han iväg. Han försvann också väldigt underligt genom biblioteket. Där finns varken skorsten eller ytterdörr. Kanske hoppade ut genom fönstret. Bo hade gått upp på övervåningen vid tillfället. Troligtvis var han på toaletten.


Årets namn. Slår inte riktigt Thersia, men är fint ändå. Selektiv dyslexi kallas det. Selektiv på så vis att det bara är mitt namn som aldrig blir rätt i mammas pappas hand.


Årets tomte nr 2 hade fått något psykologiskt test i skägget. Så kan det gå. Denne tomte var mer tålmodig och delade ut resten av paketen under granen. Det var en lättnad att han kom och slutförde jobbet så inte klapparna bara lämnades åt sitt öde.


Nästa år kommer den vanliga tomten. Ovan årgång 2005. Den brukar inte komma när inte Shitty är hemma av någon anledning. Hon hängde i Upplands Väsby med Svennes familj. De verkade satsa på dramatik. Gråt och tandagnisslan är inte optimalt på jul. Det lärde vi oss 2006 som nämnt ovan. Tyckte inte Shitty heller och skickade förståeligt klagiga sms. Tidigare på kvällen hade Daniel kallat Sven Holkesson. Det visade sig vara en korrekt benämning på honom när han övergav henne med bråkfolket för röka med sin kusin.

Annars var det lite dubbletter som gällde i julklappsväg. Shitty var snäll nog att få två moccamasters (jag hade bara varit hälften så snäll) och mamma två Solsidan. Hon fick även en morgonrock av Bo. I XL. Bo: "Va, finns det olika storlekar?"


Alla fick leka med allas leksaker. Även om Johan hade lite problem med när vi var för bra på hans. Det åtgärdade han genom att kasta saker eller knuffa på en.


Bo: "Nej, jag är inte full." Shitty via sms: "Få honom att gå på en linje, om han gör det e han riktigt full!" Bo: "Var ska jag gå? Det gick ju riktigt bra, jag är inte full."


Bo: "Nej, jag är inte full alls, bara lite trött. Jag är för dålig på att vara full. Om jag kunnat gå på händer annars hade jag kunnat nu med. Jag har druckit vatten också. Hick. Det är inte bra detta."

Sen gick vi och lade oss.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0