Kaffeostrep

Jag vet inte om jag har skrivit om det innan, men under hösten har jag tjatat en del om kaffeost. Det är ju en väldigt underlig sak det där att lägga ost i kaffet. Idag hade iaf Olle med sig en bit till mig som han mycket fint hade forslat ner från Norrlandet. Till högtidsstunden då osten skulle provsmakas bjöd jag in Lisa.


Det var en stor bit så jag provsmakade en bit först. Lisa vågade inte. Jag skulle smakmässigt säga grädde i fast form. Konsistens lite mjukare än halloumi.


Sen lades det i bitar i koppen innan kaffet hälldes på. Mina efterforskningar sade att man skulle ha socker i också så vi fick ungefär en tesked var. Det finns ju gränser för hur sött man kan gå med på.


När osten mjuknat lite drack vi. Det smakade alldeles utmärkt, men vi kände varken av någon ostsmak eller sockret. Ganska mjukt i smaken dock. Mitt googlande hade berättat för mig att man skulle äta osten när kaffet var slut. Där gick än en gång gränsen för Lisa. Det smakade gammalt kaffe i gummiform ungefär.

Jag fick som sagt en rejäl bit av Olle så alla som är nyfikna på kaffeost är välkomna till kattpalatset (som nu visserligen är kattfritt/tomt) så bjuds det glatt! Biscotti till finns också att tillgå.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0