Mitt soffbord

Jag har i över en månads tid försökt ta mig igenom Martina Lowdens Allt. Det går sådär. Jag kommer inte ifrån att jag tycker att den är så förbannat tråkig. Jag är inte intresserad av vad hon har på sitt skrivbord. Boken har dock hyllats till både höger och vänster och belönades med Borås debutantpris för ett par år sen. Så jag tänker att intresset för vad folk omger sig med måste vara stort. Alltså hänger jag på några år försent och delar med mig. Jag har inget skrivbord, men mitt soffbord får duga:

Längst till vänster en nagelfil i sten. Därefter en fjärrkontroll till tv:n. Den ligger lite på en dvd-r-skiva som jag inte vet om det är något på eller om det är en misslyckad bränning. Den har legat där lite drygt en vecka och jag vet inte hur den hamnat på bordet. Ovanpå skivan ligger en fickspegel med sprucket lock från h&m som jag hade i handväskan en dag när jag hade rött läppstift och uppenbarligen kände för att se till att det höll sig på plats. Mitt på bordet finner vi en pizzameny till La Bamba. Den plockades fram idag när Cissi undrade över numret dit. Nu ligger det i likhet med Belmondos i min mobil. Snuddandes bladet står ett lypsyl och strax bredvid ett klarrött nagellack. Nästa föremål är ett glasunderlägg, blått fint med 70-talsmönster som jag inhandlat på tradera i våras. En röd kulspetspenna från Kanthal pekar på Världens bästa roman som jag nått ungefär halvvägs i. Inga hundöron, det är absolut förbjudet. Istället ett magnetbokmärke som ser ganska skabbigt ut i sin illa åtgångenhet vid det här laget. Det har fåtts av Blem en gång. Romanen ligger ovanpå en hög räkningar jag inte vill låtsas om. En av dem avslöjade för mig att jag tydligen har betalat in till a-kassan hela det senaste året trots att jag inte har arbetat. Jag trodde att det bara var till mitt fackförbund pengarna dragits från kontot. Känns lite olönt, men lite sent att sluta betala nu när man varit medlem så länge. Vem vet, man kanske kan få lite alfakassa om man har tur sen till sommaren. Ett annat brev i högen är från csn som varit vänliga nog att räkna ut hur mycket jag ska betala tillbaka det här året. Den första avin kommer väl samma dag som sista utbetalningen i vår. Längst ner till höger på soffbordet ligger ännu en hög papper med responstexter och kompendier, skolpapper helt enkelt. De kommer hålas och sättas in i pärm under eftermiddagen. Ovanpå ligger en lapp där jag antecknat böcker jag tänkt köpa när jag en dag får in pengar på kontot och dessutom orkar bege mig till Gregers antikvariat i Malmö. De verkar ha de flesta på listan. Jag gillar inte antikvariat dock. Det är ofta alldeles för stökigt. Eller så har jag bara blivit skadad av det där vad det nu heter i Lund där man får se upp så att inte böcker trillar ner på en från de överfulla hyllorna till synes helt utan system.

Det var mitt soffbord/skrivbord. Datorn har jag för tillfället i knät. Håll till godo.



Kommentarer
Postat av: b.k.a.

Lengertz Antikvariat.

2010-01-22 @ 23:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0