Skugge, mediastrateg?

Linda Skugge har jag förklarat min antipati mot förut nån gång häri. Igår skrev hon en debattartikel på Newsmill där hon lägger ut orden om fenomenet med spökskrivare. I den kallar hon Stieg Larssons sambo "rabiat" och "kärring". I en tidigare version av inlägget, det uppdaterades och rättades till igår, förklarar hon också att "Kurdo Baksi säger att det var han som skrev Stig Larssons deckartrilogi". Svenska Dagbladet verkar inte direkt vara några fans av Skugge de heller. De intervjuade henne igår om detta påstående som visst inte hade någon grund:

Hur noggrann är du när du skriver debattartiklar?

- Så noga som uppdraget stipulerar. Detta är inte DN Debatt. Newsmill ville ha en snabb artikel om spökskrivning och det vet du lika väl som jag att de vände sig till mig för att jag snabbt kan skriva en rolig, träffsäker text på 15 minuter en fredagskväll.

 

Sanningshalten behöver alltså inte vara så hög såvida det inte är på de fina kultursidorna man skriver. Jag vet inte om jag skulle anlita hennes pr-byrå att skriva texter åt mig med den inställningen. Men det kanske bara är jag. SvD kan underhållande nog dessutom inte låta bli att knäppa henne på näsan genom att i en fotnot påpeka att Skugge i artikeln stavar deckarförfattarens namn Stig. Fast hon kanske tror att de två Larssons är densamme?

 


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0