Tv-söndag

Igår var en alldeles fantastiskt inaktiv dag. Jag såg så många tv-program jag aldrig sett förut och nog inte heller hade trott jag någonsin skulle se. Först ut var dock Crocodile Dundee II och den var det nog en bit över femton år sen jag såg sist så det var underhållande. En del filmer fortsätter av någon anledning utan krav på kvalitet bara visas på tv och ses på gamla videokassetter, om man nu har en videobandspelare. När jag tittade på Crocodile Dundee 1&2 lite då och då med min kompis Anna (tror det var hennes storebror som hade filmerna) var vi kanske tio nåt. Jag kan inte minnas att jag var särskilt imponerad då och blev det väl inte heller igår. Däremot blev jag i min passivitet som sagt road och det så pass att jag tom småfnissade och skrattade högt ibland. Jag är dock inte säker på om det var på de ställen där det förväntades att man skulle skratta. Dramaturgiskt kan man också ifrågasätta att ungefär halva filmen ägnas åt en katt och råtta-lek som går ut på att Mick busar med knarkkungen och hans lakejer.


Crocodile Dundee hade jag som sagt sett förut. Nytt var dock America's got talent. Jag hade velat se en studie där man vetenskapligt går igenom vilka faktorer som hjälper för att gå vidare till nästa uttagning i Las Vegas. Spontant kändes det som att unga kvinnor och män hade en gigantisk fördel gentemot sina äldre likar. Om deltagaren/na dessutom såg bra ut och gjorde något oväntat var framgången självklar. Vad talangen egentligen bestod i var bitvis mindre tydligt. En snygg tjej blev hyllad för att ha satt på sig plåt över bröst och mage och sen med en vinkelslip skapa gnistor. Störst jubel var det helt oväntat när hon böjde sig fram putandes med rumpan och gnistorna såg ut att spruta ur hennes underliv. Succé. En helt fantastisk sak med både filmen och detta program var att de gick på dansk tv så man slapp reklamen mitt i.


En annan höjdare var Skavlan. Självgod, raljerande och oerhört nedlåtande mot Carolina Gynning. Jag har sällan, om någonsin, sett någon så aktivt arbeta för att utan anledning trycka ner en annan människa på tv. Tycka vad man vill om henne och hennes yrkesmässiga gärning, men att inte ge henne någon kredd för annat än att ha varit mer i Big Brother känns lite sådär.


Sen var det två olika program om hummer- och krabbfiske, lite unga mödrar dock det norska som inte alls kommer upp till den danska standarden, Vem vet mest, Världens fester som var ett program om indiska högtider och alldeles säkert sågs också något mer.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0