Se&Hör, vi var i Skanör!

I höstas var jag inte med när klassen åkte till Skanör. Isf att pimpla rödvin, vilket verkar vara det enda de gjorde de två dagar de var där, låg jag med halsfluss i soffan och tyckte synd om mig själv. Det enda som lyfte humöret då var 5-0 mot Elfsborg. Så igår var det dags för Skanör igen, men den här gången fanns det ett verkligt syfte med att åka dit. Den dära antologin vi håller på och tramsar med ska det ju vara texter till så de skulle diskuteras. I vår grupp till skillnad från vissa andra valde vi att inte göra det in absurdum. Vi höll det på en normal nivå och kunde glatt korka upp vinflaskorna tre, fyra timmar före de långsammaste klasskamraterna. Eller korka upp och korka upp, jag skruvade upp min flaska. Man gör ju så allt som oftast nuförtiden. Samuel var ännu modernare och hade en petvinflaska, alltså en riktig systemflaska. Olle som inte är lika framåt på det planet hade med sig vin i en coop-sockerdrickspetflaska. Det är så olika hur man tycker är trevligast.

Eftersom ju jag missade förra vistelsen på den där gården kollade jag upp lite relevanta saker om Skanör innan vi åkte:
  • Skanör var stort på sill på medeltiden.
  • 1872 översvämmades metropolen ända upp till kyrkan.
  • 1874 brann fyra kvarter ner i stan.
  • 1885 brann mer eller mindre resten ner också.
  • Sedan 1984 anordnar de det 757,1 meter långa gåsaloppet.
Jag hade ingen som helst användning av denna fakta. Istället tog jag på plats reda på sådant som var mer relevant:
  • Var köket låg så man kunde få kaffe.
  • Var jag, Ylvar, Sanna och Samuel skulle sova.
  • Var de andra var när de titt som tätt försvann i huset.
  • Var toaletterna låg.

Ylvar sov glatt under en karta över Seoul.


Martin och Olle besökte vårt rum. Martin var trevligare; han hade med sig en kalender i present till mig.


Sanna åt keso till lunch. Jag åt godis. Ylvar kunde inte äta något eftersom hela gommen trillade ut på henne.


Niklas försökte spela tuff med handen i gips. Sådana ambitioner hade inte Sanna.


Jag frös halvt ihjäl i vanlig ordning och drack kaffe i förhoppning om att bli varmare. Gick sådär.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0