Tandfén

Idag var jag hos tandläkaren. Jag gnisslar tänder. Man ska använda bettskena om man gnisslar tänder. Det har jag en. Det är dumt att gnissla tänder, då går det flisor och man måste gå till tandis och slipa till. Det gjorde jag i höstas när det gått en flisa. När jag så var hos tandläkaren idag visade det sig att hon som slipade till tanden då bara hade gjort det på kanten och inte gjort något åt flisan mitt på tanden mot en annan tand. Detta hade alltså inte uppmärksammats i höstas. Jag tycker mig minnas att jag påpekade att det gått en flisa precis där eftersom jag kände ojämnheten med tungan. Så när hon med ondsint metall drog isär mina tänder gjorde hon bara ett halvt jobb. Så jag kommer få göra om samma procedur igen senare i vår.

Annars var mina tänder bra, förutom att jag fortfarande har två mjölktänder då. Rötterna till dem är inte alls lika långa som till de andra. Detta undersökte de ju för tio år sen när det fortfarande var gratis med tandvård. Då kom de fram till att inget skulle behöva göras med dem. Så övertygade verkar de inte vara längre. Jag luktar konspiration mot mig och in ekonomi. Ska nog ta och skapa mig ett litet tandkonto så jag har råd med låtsaständer när de en dag trillar av. Undrar om tandfén fortfarande finns? Jag minns att man fick enkronor av henne när man var liten. Nu har jag förstått att det inte är ovanligt att barn får 50 kr i glaset. Dricker tandfén upp vattnet först då eller lägger hon bara i sedeln i vattnet? Borde inte jag som vuxen få mer än en 50-lapp i mitt glas? En annan undran, sist man tappade tänder bodde man ju hos sina föräldrar, hittar tandfén hem till en nu också? Är det kanske säkrare att ta med sig tanden när man ska till Lomma eller Hjärup och vänta på förvandlingen där? Var är det isf bäst? Lomma är en rikare kommun så det kanske är där man ska lämna den? Så många frågor, så få svar.


Får man pengarna som presentkort på systemet om man lägger tanden i ett vinglas?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0