Vampyrhets

Med Jossans hjälp har jag läst mig igenom alla än så länge utgivna delar av House of Night-serien. Spin offen/uppföljaren i Twilight Saga är förbeställd. Dracula på väg från nätbokhandeln. Interview With A Vampire står tryggt i bokhandeln. Igår läste jag första boken i Vampire Diaries och påbörjade den andra. Alla utkomna är införskaffade. Dessvärre är dessa betydligt mer ungdomsbetonade. Våldet, passionen, erotiken är inte alls lika närvarande och själva berättelsen tämnligen lam. Jag tänker dock att det nog kan ge sig allt eftersom. Deras publik har ju blivit äldre under tiden det skrevs så förhopningsvis har innehållet också anpassats efter detta. I den andra volymen börjar utanförskapet, en grundläggande förutsättning, så smått utvecklas. Om Elena fullkomligt acceptera att lämna tronen som skolans drottning eller ändå på något sätt lyckas behålla den trots vampyrstigmat som nu omger henne återstår att se. En annan sak som jag hoppas på är att karaktärerna utvecklas en smula och till exempel får andra egenskaper än:
  • Elena - fantastiskt vacker, blond och blek, och äger skolan. Känner sig inte hemma förrän hon hittar sin vampyr. Föräldralös sen några år.
  • Bonnie - snygg, kort och rödhårig, helt lojal med Elena. Har övernaturliga gåvor som har sitt ursprung i att hennes familj härstammar från druider. Det är allt man vet.
  • Meredith - helt lojal med Elena. Det är allt man vet.
  • Stefan - av samvetskval plågad vampyr som älskar Elena.
  • Damon - Stefans bror som är en ond vampyr.
  • Caroline - var tidigare vän med Elena, men utmanar henne nu om titeln skoldrottning. Vacker och mörk.
  • Tyler - snygg, korkad och osympatisk. Var med i fotbollslaget tills han försökte våldta Elena.
  • Matt - killen Elena dumpar för Stefan. Det är lugnt för honom och han är obrottsligt lojal. Quarterback i skollaget.
Detta är allt man vet om de karaktärer berättelsen kretsar. Inget om intressen eller att de har ett liv. Det kanske ger sig.



För övrigt tänker jag att Malfoys nog hade blivit fina vampyrer.



Kommentarer
Postat av: svenne

anne rices andra böcker i hennes första serie är grymt bra, iaf the vampire lestat och queen of the damned. läst?

2010-05-30 @ 10:02:28
Postat av: Teresa

Nope. Ska läsa Interview With A Vampire i dagarna dock är tanken. Och när kulturbutik bara får tummarna loss tar jag mig an Dracula också. Jag ligger långt efter när det gäller "riktig" vampyrlitteratur verkar det som..

2010-06-01 @ 15:54:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0