Böcker man läser

Det regnar ute. Koreahalvön står delvis i bildlig och delvis i bokstavlig brand. Mitt huvud är bomull och jag är hemma från skolan. Combüchen fick ganska väntat Augustpriset. Jag ska köpa boken när den kommer i pocket. Läste Drömfakulteten nyligen och blev väldigt positivt överraskad. Lisa varnade mig för Happy Sally som jag tar mig igenom nu. Tar igenom är lite väl starkt, jag uppskattar romanen även om jag måste säga att Stridsberg är hästlängder bättre i Drömfakulteten. Har förhandsbokat Darling River i pocket. Mäktig Tussilago också, borde inte den komma snart? Jag köper i princip bara pocket, på engelska ibland häftat också. Annat är för dyrt.

Författarbesök i skolan imorgon, Ninni Holmqvist. Det var en konferens med ettorna på first class om Enhet igår. Förvånansvärt få deltog och förvånansvärt många var negativt inställda til boken. Jag kommer att tänka på förra året och när Helena blev upprörd över att vi då var så negativa till vem det nu var som skulle komma till skolan. Det är lättare att peka ut svagheter än styrkor. Jag har också svårt för att bli påtvingad saker att läsa. Omedelbart riskerar läsningen att mörkas av ett begränsande, kritiskt sinne. Då krävs det att det är något utöver det vanliga för att fånga mitt intresse. I det här fallet är däremot läsningen frivillig för oss tvåor iaf. Jag gillade Enhet, men tycker att den hade varit intressantare om Holmqvist hade vågat dra det hela ett steg längre. Problemet var nog att det kändes som att den hängde lite i luften. En framtidsdystopi som förefaller ligga i nutid blir komplicerat. Jag rekommenderar ändå om man gillar t ex Never Let Me Go. 1984 jämför en del med, men de är för skilda i stil och story för att jag ska koppla samman dem på det viset.

Nu ska jag sova lite.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0