Mer från Norrbottenskuriren

Jag bestämde mig för att titta vidare lite vad för spännande nyheter Norrbottenskuriren har att erbjuda. Förstanyheten under Gällivare är Vädret: Nu blir det mildare. Ojoj tänkte jag, har växthuseffekten bara hoppat över Skåne och gått direkt till dem som faktiskt behöver det bäst, alltså de där i Norrland? Så var det naturligtvis inte. Vad som menas med milt väder däruppe är -10° till -15°. På dagen. Alltså, den tid då det är sol som värmer. Förlåt, jag glömde. De har ju ingen sol där.

Fjärdenyheten i Gällivareavdelningen är Vädret: Mest klart och fortsatt kallt. Nu blir jag förvirrad. Plötsligt är dagstemperaturen nere i -15° till -20°. Hur kan det skilja sig så mycket samtidigt? Så kollar jag vidare och det var ju igår den prognosen gjordes medan det mildare vädret var från idag. Det har alltså inte hänt så mycket i Gällivare så de fyller ut med gammalt, inaktuellt väder. Bra tänkt.

Vad gäller huvudnyheterna för hela Norrbotten är det inte mycket att säga:
  • Det är bråttom att anmäla lussekatten (troligtvis en metafor för den som kryddat sin hb med saffran och sålt ute i bygden, men någon måste göra anmälan innan brottet, alltså hembränneriet, är preskriberat och åklagaren börjar bli lite stressad eftersom han/hon annars inte får sitt årliga lussehb i muta för att avskriva brottet).
  • En ny generation tar plats under Stortallen (troligtvis är det så att det finns en stortall och litentall på Norrbottenfjället och nu har det blivit så fint att två personer av motsatt kön lyckats hinna fram till varandra innan fertilitetskurvan slagit i botten, det är långt mellan husen däruppe, och lyckosamt nog ynglat av sig. Barnet får antas ha lämnats under Stortallen.)
Annars är en konstig sak ordningen Norrbottenskuriren har på sina kandidater till Årets norrbottning:





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0