"Du skall bära ditt barn som den sista droppen vatten. "

Ranelid är som vi alla vet en oerhört pompös och självgod herre helt utan självinsikt och en jagga bärandes sitt eget namn. Man kunde få sms-sommartips med honom som avsändare via Sydsvenskan för några veckor sen. I efterhand ångrar jag att jag inte tog chansen. Den av författaren själv formulerade artikeln inför detta inleddes med orden "Det är inte lätt att komparera livet". Nej, Björn, det är det inte. Och ingen gör det mer än du. Vi andra möjligtvis jämför.

I Expressen idag skriver han en krönika om dels upphovsrätt (jo, medelålders tanter fildelar med allra största säkerhet Ranelids böcker järnet), dels om sin egen förträfflighet. Om sin nya egenknåpade aforismbok, som kommer ut om dryga månaden och kommer ha tygomslag och prydas med hans namnteckning i guld berättar han att "Något liknande har inte hänt tidigare i svensk litteraturhistoria". Nej, det är korrekt att inte många är fullt så självcentrerade.

I sitt lilla kåseri berättar han också att Anders Olsson och Torbjörn Forslid har skrivit en bok med titeln Fenomenet Björn Ranelid som kommer i höst, att han ska vara med i På spåret och Stjärnorna på slottet, att han fem ”lördagar i rad talar […] i televisionen om Österlen på lördagskvällens bästa sändningstid”, att fyran vill ha honom och att han också har fått massor av andra erbjudanden att medverka på tv under året som han dock har avstått ifrån. Han avslutar med att påpeka att inom t.ex. sporten och företagande välkomnas det att man berättar om vad man åstadkommit, men inte inom kulturen så ”Nu har jag gjort det utan att förhäva mig eller skryta.”

Jag vet inte. Finns det mer att säga?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0