Nyårsföresats

Löften och föresatser hör nyåret till. Jag har valt att ha ganska ospecifika sådana så att de kan revideras vid behov. Idag påbörjade jag ett av dessa, nämligen att lära mig äta ägg. Egentligen inleddes detta projekt för flera år sedan och nu kan jag äta paj (om inte äggstanningen är alldeles för äggig), omelett (om den inte smakar för mkt ägg) och äggröra (inte så mkt, men lite iaf). Problemet är alltså äggsmaken. Allra värst är det med hårdkokta ägg som hackats och slängts ner i en röra som man ont anandes får i sin baguette ute på stan ibland. Då är det bara att slänga mackan. Så jag tänker att jag är vuxen och ska kunna äta det mesta och satsar nu på att lära mig äta kokt ägg. Hur man kokar ägg är inte självklart i min bok eftersom det är något jag aldrig gjort. När jag var liten och fortfarande åt ägg (innan vi ett tag hade egna höns och det hände att det var kycklingfoster i ägget när skalet knäckts) hade vi en manick man ställde in i mikron. Jag har därför gjort efterforskningar och satsade på Fulles förslag om att lägga ägget i kokande vatten i 8 min. Det funkade bra. Sen smör och salt i så att äggsmaken mildras lite. Det gick att äta, men gott var det inte och det ger definitivt en illamåendekänsla efteråt.

En dag, en dag kanske jag tycker det är gott. Det är målet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0