Alla djur

Det finns massor av djur så här ute på landet. Igår när vi körde in på grusvägen som går ut till huset fick vi följe med ett rådjur en bit. Eller följe och följe, den sprang för glatta livet, vilket var ganska långsamt ändå, och lite klantigt eftersom den fortsatte sin färd i utkanten av dungen isf in i den som kan tyckas hade varit lite smartare.

Det är bara fönster i hörnet där vi breder ut oss så allt som oftast när man tittar ut på trädäcket står en fågel av något slag och ser fåglig ut. Jag gjorde ett försök tidigt imorse att googla fram vad det kunde vara för något, men icke. Typ som en koltrast, men med fläckar på ryggen. Och andra färger då, gråbrungula toner. Medan jag sökte efter lämplig art tittade jag då och då upp för att se om havet gick att urskilja från himlen. Det dröjde. Innan det klarnat upp tilräckligt hann också en pyttefågel med full kraft flyga rakt in i rutan och falla ner på marken. Den var som en halv gråsparv i storlek, en unge, men mer smal och gracil i kroppen. Grågulgrön jämn färg. Så låg den där och såg död ut bortsett från att stjärten rörde sig lite litegrann. Då var klockan nästan tio så jag tyckte att det här kunde Lisa gott få reda ut åt mig och gick och väckte henne. Frågan var ju om man skulle låta den ligga där och dö eller om man (dvs Lisa) skulle hjälpa den på traven. Så tänkte inte hon. Den fick ligga kvar. En halvtimme, trekvart senare när Lisa lyckats ta sig upp var fågeln borta. Så frågan är om 1. Den hade tränat nackmuskler satan så att den inte alls bröt nacken. 2. Något djur tog den. 3. Den lyckades komma upp på benen och lägga sig att dö på bättre, mer undanskymt ställe.


När Nymfen dödade en gråsparv i somras. Det var inte fint.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0