Eon:s "kundservice"

Att kundservice är ett relativt begrepp är knappast en nyhet för någon. Att Eon:s inte vill vara bättre än någon annans är kanske inte heller särskilt förvånandes. Att jag ändå trodde att de skulle kunna hjälpa mig var naturligtvis mitt eget fel, och misstag.

Som säkert bekant är har jag flyttat i veckan och hyrt ut min lägenhet i andrahand till Emma och Matthias. Eftersom jag trots allt för det mesta är en trevlig människa tänkte jag att de skulle uppskatta att ha el när de flyttar in så jag kontaktade Eon:s kundservice per mejl (eftersom telefonkön enligt deras uppgift var 25 min och vi alla vet att det egentligen innebär minst 40 min och jag faktiskt ville äta lunch på min lunchrast). Ett enkelt mejl där jag förklarade situationen. Två dagar senare kom svaret att det gick jättebra och att jag bara skulle lämna namn och personnummer på den som skulle ta över abonnemanget så registrerade de det. Bra tänkte jag och mejlade tillbaka med uppgifterna.

Där hade allt kunnat vara frid och fröjd om de jag hade vänt mig till inte hade varit

  1. Kundservice
  2. Eon:s kundservice

Några dagar innan Emma och Matthias tillträdesdag till lägenheten tänkte jag att det kunde vara en god idé att ringa Eon och kontrollera att uppgifterna var införda eftersom jag inte fått någon bekräftelse på mitt mejl. Återigen var kötiden gigantisk så jag valde alternativet att bli uppringd.

Som alla med största sannolikhet kan ana sig till var det inte som att någon behagade ringa upp mig så igår försökte jag komma fram till dem igen. Denna gång var det bara en minuts väntetid (i praktiken 10 min). ”Anki” svarade. Om hon heter det på riktigt eller om det bara är hennes smeknamn vet jag inte, men jag hoppas på det tidigare. Jag brukar iaf inte presentera mig med annat än förnamn eller förnamn och efternamn. Anki är en dam i gnällmedelåldern skulle jag gissa. Ni vet den ålder när en del har gett upp allt hopp om livet och njuter av att vägra att lämna ut t ex körkort till mottagaren eftersom de inte tycker att underskriften på det nya är tillräckligt likt det på det gamla. Ungefär en sådan kvinna var hon. Jag framförde mitt ärende och sedan följde den här konversationen:

Anki: - Nej, det är inget registrerat och så gör man inte.

Jag: - Men jag mejlade ju för att se till att det blev rätt och fick svaret att jag bara skulle lämna uppgifterna på den som skulle ta över elen.

Anki: -Så funkar det inte. Det är värden som ska lösa det.

Jag: - Men jag hyr ju ut i andrahand, då är det ju rent lagligt jag som är värd.

Anki: - Det kan inte jag göra något åt.

Jag: - Hur ska jag göra då? De behöver ju el och jag vill inte betala deras förbrukning.

Anki: - Det vet väl inte jag.

Jag: - Har ni inga rutiner för hur ni hanterar ut- och inflyttningar i lägenheter.

Anki: - Nej.

Jag: - Borde ni inte ha sådana rutiner?

Anki: - Det behövs inte.

Jag: - På vad sätt behövs det inte? Ni lämnar ju felaktiga besked till era kunder.

Anki: - Ja, jag kan inte hjälpa dig iaf.

Jag: - Hur ska jag göra då?

Anki: - Din värd får anmäla flytten.

Jag: - Så du kan inte hjälpa mig och för att ni lämnar felaktiga besked och inte har några rutiner måste jag betala. Jag fick ju svar av NN att jag skulle göra så som jag har gjort. Det är ju ni som har gjort fel. Inte jag.

Anki: - Så kan det bli. Du får kolla upp bättre.

Jag: - Hur ska jag kunna kolla upp bättre än att kontakta er? Borde inte ni veta? Vem vet annars?

Anki: - Det kan inte jag veta.

Sen ville jag strypa Eon. Bokstavligen. Som tur var fick jag svara på en enkät om nöjdhet med kundservicen efteråt. 1/6 fick de genomgående.

Idag gjorde jag ett nytt försök och fick denna gång prata med en Cecilia. Hon bekräftade att det egentligen var värden som skulle anmäla flytten, men att hon kunde lösa det åt mig ändå. Så från imorgon står elen på Emma och det ska inte vara några mer problem. Cecilia är en bra kundtjänstperson. Inte Anki.

Jag hoppas att Anki får diarré hela helgen.



Kommentarer
Postat av: Emmz

ha, ha, vilken tragikomisk historia! :P Anki verkar helt galen. Tänk vad hon förstör för dom andra som jobbar på kundtjänsten också! Kundtjänst är ju bara kul om man är trevlig och hjälper dom som ringer. Anki måste hata sitt jobb. Tack för att du fixat med allt! Jag trivs så bra här ^ ^ *kram

2011-11-07 @ 08:10:04
URL: http://emmmasblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0