Alla vägar bär till..

Bjärred. Såvida man inte kommer från Malmöhållet hamnar man, eller kanske bara jag, oundvikligen där. Det är som en magnet som sliter och drar i mig och plötsligt utan att jag förstått hur det gått till kör jag förbi Bjärred busstation igen. Saknar jag lågstadiet och mina lärarinnor som båda bodde där? Är det Majs och Elva jag borde hälsa på? Eller är jag bara usel på att hitta?

Jag kollade på Wikipedia och kan berätta att Bjärred "är en försvenskad form av det skånsk/danska ordet för berg i bestämd form." Jag gillar skånska berg. De märks liksom inte. Om man satte upp Bjärred på listan över världens högsta berg, hade det hamnat på topp 1 000 000 då?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0