Handikappkväll

Jag är inte särskilt handikappad, har lite ont i armen så som sig bör i dessa tider, men det kan jag överleva ganska lätt. På debban i lördags var det däremot tydligen årsmöte för rullstolsburnas toaletträttigheter. Jag räknade till fem personer i rullstol, men de kan ha varit fler. De var överallt. Utom på dansgolvet. De är alla högst välkomna såvida de inte kör på mig. Lisa var mindre imponerad av en som körde rakt in i hennes knä utan förvarning eller påföljande ursäkt. Artighet var uppenbarligen inget viktigt där. Vad jag vill komma till är naturligtvis huruvida dessa män och kvinnor ska ha rätten att gå före en kö på tio, femton personer för att de är kissnödiga? Jag är helt med på att de har förtur till handikapptoan, men inte att de är upprörda över att människor med fullfungerande kroppar använder den. Kommentarer som fälldes mycket upprört var att "hon som är därinne är säkert inte ens handikappad", "de måste inse att den faktiskt är för oss" etc. Jag hade väldigt svårt att sympatisera med puckona. Varför skulle en toalett stå helt oanvänd för att det finns sammanlagt fem personer i rullstol på stället? Innebär handikapp automatiskt att man har oerhörda problem med att hålla tätt? Eller är det bara så att man för att man alldeles säkert blir diskriminerad i många andra sammanhang att man när man få chansen väljer att vara så otrevlig man bara kan mot alla andra? Jag hoppas att pappret var slut när när människan kom in på toan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0