Nyckelben

Ibland (ganska ofta) hänger jag upp mig på saker. Igår hamnade nyckelben i fokus större delen av dagen. De som hade oturen att vistas i min närhet fick långa, meningslösa utläggningar och teorier om detta lätt s-formade ben. Min främsta fråga var hur namnet kom sig? Ett s kan man väl knappast kalla nyckelformat, vilket störde mig betänkligt. Hur besvärligt det måste vara att bryta benet upptog också stort tankeutrymme. Nu har jag iaf avslutat mina efterforskningar på området och kan berätta att nyckelbenet står för 5% av alla fakturer, att man under de 2-5 veckor det tar för det att läka har armen i mitella, att det är det enda horisontella benet i kroppen och att det inte finns hos fyrbenta djur. Namnet kommer sig av att när axeln går ur led roterar benet runt sin axel som en nyckel. Tack wikipedia.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0