Klarskinnets klargörande

Kokkaffe är kanske inte vad de flesta brukar tillreda när de vill vakna till liv. Jag har bara stött på det en gång mig veterligen. Det var i Norrbotten nånstans om jag inte missminner mig och dracks av några mattanter på en skola. I norr är de som bekant i regel lite efter. (Till exempel, enligt Aftonbladet vill de i Övertorneå hellre ha en galt än en kvinna som ny präst: "Det behövs en man. En ärrad galt". Norrland som sagt.) Klarskinn har mina farföräldrar talat om i samband med just kokkaffe. Klarskinn är ju då torkad fiskhud som läggs i kaffet så att sumpen ska falla till botten.

Kokkaffe är alltså något människor födda på 1910- resp. 1920-talet ser som något man gjorde förr i tiden och något bakåtsträvande norrlänningar sysslar med. För att ytterligare klargöra att det inte är något man sysslar med i modern tid är det bara att se till vad wikipedia har att säga om saken: "Förr tillredde de flesta kaffe genom att koka vatten och grovt malda kaffebönor en stund. Många tillsatte klarskinn. Proteiner frigjordes från klarskinnet och förenades med grumligheterna som sedan föll till bottnen tillsammans med kaffesumpen. På så sätt fick man ett klarare kaffe."

Så att nej, jag kommer inte att göra kokkaffe för att autenticera min kaffeost vidare. Det finns gränser.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0