Att smyga igenom beslut

Jag förstår riksdagen. Om jag hade velat driva igenom en fråga som upprör och leder till stora, långdragna debatter hade jag också lagt den mitt under fotbolls-vm precis före kungabröllopet. Det finns inget att diskutera i saken. Vad jag däremot har svårare att förstå är hur medierna kan vara så slapphänta och låta kärnkraftfrågan bara passera. Det är till och med skandalöst i min mening. Jag hörde om det först i en notis på ekot när jag jobbade. Nästa gång det kom på tal var någon dag senare apropå att danskarna var oroliga över att utbytet enbart av nu aktiva reaktorer skulle ge ett överskott som motsvarade mer än hela Danmarks elproduktion och att det fullständigt skulle slå ut vind- och solkraften. Ekots representant kommenterade det med att då skulle en hel del smutsig kolkraft också stängas. Jag undrar bara när journalistiken blev köpt av lobbyorganisationer? Vad hände? Jag är helt med på att folkomröstningar endast är vägledande, men fattades det inte ett beslut om avveckling därefter? Jo, det gjorde det. Borde då inte folket tillfrågas igen innan det rivs upp? Eller är det helt enkelt så att riksdagsledamöterna alla sitter i eluppvärmda hus och förfasas över sina elräkningar och nu bestämmer lite snabbt och lätt över huvudet på folket? Jag tror det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0