Jag har gjort ett aktivt val tack så mycket

Mitt aktiva val är att inte göra ett skit med det där orangea kuvertet de envisas med att slösa bort oerhörda summor på att skicka hem till en. Jag har valt att låta mina små ören vara kvar i sjunde ap-fonden eller vad det nu är. Och det har funkat bra hittills. De flesta andra fonder har ju gått i botten medan denna har klarat sig hyfsat vad jag förstått.

Så ringer Sparbanken Öresund och är idioter så här på onsdagkvällen. En hetsig kvinna förklarar att jag är kund hos dem. Jag upplyser henne om att det är helt ofrivilligt, att jag har försökt avsluta mitt konto hos dem flera gånger, första gången 1998 eller 1999, men inte lyckats. (De har inte godkänt att göra det över telefon och när jag gått till bankkontoret har det varit fel kontor. Puckon.) Jag har de senaste många åren inte haft mer än sex öre på kontot. Det har ingen betydelse säger hon. Det tycker ju jag eftersom jag inte vill ha med dem att göra eftersom jag bytte bank från dem när jag tyckte att de var för otrevliga för att jag skulle vilja vara kund hos dem. Det sade jag inte.

Hon stressar i alla fall vidare och undrar hur jag har gjort med mina ppm-pengar och raddar upp en räcka alternativ. Jag avbryter henne och berättar att jag har gjort ett aktivt val att låta dem vara och inte placera dem vidare. Det var tydligen oerhört provocerande. Hon börjar hysteriskt gapa om att jag ger mina pengar till staten etc etc etc. Jag upprepar att jag har gjort ett val och är nöjd med det tack så mycket. Då galer hon om att jag inte behöver vara så otrevlig och varför är jag det och att hon bara vill presentera en tjänst (som jag ju uppenbarligen inte vill ha) som de erbjuder. Och apropå otrevlighet. Det var hon som ringde och pratade med en kollega(?) när jag svarade. Det var hon som inte frågade om hon störde eller om jag hade tid. Hon störde, jag var mitt inne i avsnitt 41 av andra säsongen Masterchef Australia. Det var hon som inte accepterade att jag inte var intresserad av att placera mina pengar.

För den delen, är det inte bättre att pengarna går till staten än till bankchefers bonusar?

En annan fråga, var har de fått mitt telefonnummer ifrån? Senast jag använde dem som bank hade jag ett annat mobilnummer. Jag har varit i kontakt med eniro förut om att jag inte godkänner att de lämnar ut mitt nummer till företag. Men det är klart att om man söker på mig på hitta och eniro kommer numret upp. Det kanske är så de gör på Sparbanken Finn, att de är så desperata efter kunder att de söker efter dem på nätet i jakt på nummer. Nej, bäst jag gör ett nytt försök att säga upp mitt konto och passa på att lämna ett klagomål imorgon. Fast jag tänker inte åka till Lund för det. Kanske att de kan acceptera att kunder flyttar denna gång.



Kommentarer
Postat av: b.k.a.

Hehe... Jag blev uppringd redan igår. Jag berättade att jag gjorde ett aktivt val den gången det hela introducerades. Damen insisterade på att mina pengar nog fanns i sjunde ap-fonden ändå. Hon undrade hur jag tror det kommer att gå för mig i framtiden om jag inte aktivt byter fonder. Jag sa att jag tror att det kommer att gå utmärkt. Hon berättade om att jag kunde betala 455 kronor om året så skulle allt bli bättre. Jag berättade att jag inte har särskilt mycket pengar på mitt svenska pensionskonto och att jag inte trodde att det var ett bra alternativ för mig. Det trodde hon inte på. Jag insisterade på att jag inte är intresserad och till slut gav hon motvilligt upp men lovade att pröva igen i framtiden. Tur att det finns idealistiska människor som vill mitt bästa, mot min vilja.

2011-02-09 @ 20:27:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0