Norrbotten åter i fokus

Det slog mig att det var längesen jag läste Norrbottenskuriren, denna källa till världsnyheter. Idag kan jag meddela att toppnyheten är att "Svartjobben ska bort" i Luleå. Det låter spännande. Det är nämligen inte myndigheterna som ligger bakom detta. De har väl fullt upp med att skicka resurser till Malmö för att lösa allehanda problem utom dem som  migrationsverket själva står för, t ex att tvinga nyanlända flyktingar leva i ovisshet och utan ekonomiska resurser och möjlighet till en framtid i sin kamp för att slänga ut dem. Lätt hänt om hela organisationen röstar på SD, vilket jag inte har belägg för att de gör, snarare är jag ganska väldigt säker på att en som jobbar där inte gör det. Men annars så.

Fast det var inte det vi talade om. Det var Norrbotten och problemen de tampas med där. Det är nämligen fack och arbetsgivare som vill ha oanmälda besök på misstänkta arbetsplatser, inte Skatteverket. De har fullt upp med att gå igenom deklarationer från inflyttare på Österlen fem år tillbaka gång på gång. Dessutom är det så få människor i Norrlandet så de tycker väl inte att det är lönt. Det är alltså en väldigt viktig förstanyhet. Som jämförelse har Sydsvenskan "Lik låg skavfötters på Karolinskas bårhus" på sin etta. Där har Shitty haft praktik, inte på bårhuset alltså, men någon annastans, ortopeden?

Nästa nyhet på Kuriren då alltså: "Piteåföretag läggs ned". Ojojojoj! I oktober blir 17 personer arbetslösa. Hur ska det gå? Spänningen är olidlig. Kommentaren från den lokala fackklubbens styrelse lyder: "Vi är förvånade. Det här hade vi inte väntat oss". Rubriken på artikeln på sammanlagt 33 ord efter ingressen är "Oväntad nedläggningsbesked". Någon av de som får sparken kanske kan få en tjänst som korrläsare på Kuriren? Hade inte skadat.

Vi går vidare för nu börjar vi närma oss saker som faktiskt ligger på nyhetsvärde en bra bit över notiser i högerspalten på uppslaget: "Fängelse för sex med barn". Det är inget raljerande över innehållet i det. Verkligen inte. Dock handlar artikeln om ett yrkande på fängelse, inte en dom. Lite vilseledande onekligen, man kan ju komma att tro att rättväsendet faktiskt fungerar.

Här tog jag en paus för mat och vin (behov av att stänga ut för mycket idioti från arbetsdagen, hade egentligen behövt tömma hela boxen för det, men chansen att överleva morgondagen ökar om jag håller mig på en rimlig nivå, tyvärr) och när jag kommer tillbaka har de helt ändrat sina prioriteter. Nu är förstanyheten att "Trånga gatan är läskigast". Så jag ger upp. Det är lika bra. De uppdaterar tydligen sin sida. Vem vet, snart kanske en riktig nyhet ligger överst?




Kommentarer
Postat av: Johanna

Neurokirurgen!

2012-03-08 @ 20:26:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0