Brödbak

Förr bakade jag mycket bröd. Först i mellan- och/eller högstadiet då jag höll familjen med bröd ett år eller två. Främst hönökakor och baps. Det avslutades ganska abrupt med att jag fick en brödbok av pappa när jag fyllde år. Gav ungefär samma effekt som när mamma skulle fylla 30 och farmor tänkte ge henne ett skurset eftersom det saknades ett sådant i vårt hem. Sekunden efter att jag hade hintat om denna plan formligen flög modern ur huset och kom en kort stund senare tillbaka med spann och mopp.

Senare ett tag på Irland när jag hade noll kronor levde jag på foccaccia. När jag lyxade gjorde jag pizzavariant av det. Sen fick jag ett jobb och började leva på godis och pommes frites istället. Och öl. B-vitamin som b-vitamin.

På Smålands började jag igen och den här omgången höll det i sig några år. Inget spännande bröd, typ varianten med 50 g jäst, 5 dl vatten, kanske 1/2 dl matfett av något slag och mjöl av olika slag tills degen kändes ok. Detta fortsatte jag med i Malmö också fram till den dagen då Seb i princip förklarade att han hellre ville ha köpebröd. Efter det fick inte han något bröd av mig inte.

Nu nördar jag mig med surdeg och bakar bröd varje dag. Mina morgnar ser ut som så att jag stiger upp, sätter igång ugnen, slevar upp deg till en eller två större bullar beroende på om jag ska ha till lunchen också, duschar, sätter in brödet i ugnen, klär mig, gör mig vacker om jag orkar, tar ut brödet, tar en bulle i handen att äta på vägen och den eventuellt andra läggs ner i min lunchpåse.

Grundrecept (fått från Tilde vars man jobbar på Wendels):

600 g vatten
12,5 g jäst
300 g surdeg
900 g mjöl
salt

*Blanda hårt ca 10 min. (Jag har inte bättre redskap än degkrokarna till elvispen så jag brukar få hålla på i minst 20 min.) Degen ska hålla när man tar lite mellan fingrarna och sträcker ut den och ha en lite silkglansig yta. Är ganska kletig.
*Jäs 2 h i rumstemperatur eller över natten i kylen.
*Stjälp upp och skär i två delar. Lyft upp på plåt och låt stå ca 15 min.
*Sätt in i ugnen på 300 grader i 10 min. Sänk till 200 och låt stå i 20-30 min till.

Jag brukar göra degen på helgen och ha i kylen och ta deg efter behov. Gräddar då istället i 250 grader tills de låter ihåliga på undersidan. Vatten i ugnen är också bra att ha i en skål eller genom att slänga in lite isbitar som bildar ånga.

Nu baka bröd till farfars 90-årskalas.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0