– Det är bättre att en tjugoåring får ett lärlingsjobb än att han lever på socialbidrag

Folkpartiet vill införa ett lärlingssystem som arbetsmarknadspolitisk åtgärd för att få in ungdomar i arbetslivet. Hur förslaget är utformat eller tänkt har jag inte satt mig in i. Vad jag däremot omedelbart reagerar på är hur det enligt Björklund kan vara ok att en 20-åring per automatik ska ha halva lönen i jämförelse med en efter hans ord ”vuxen”. Om det är vuxenhet som ska vara måttstocken för lönesättning undrar jag lite diskret vad det är som definierar detta? Är till exempel en gift 20-årig tvåbarnsfar mer eller mindre vuxen än en 35-åring som spenderar sin lediga tid på krogen? Är den 45-åriga kvinnan som aldrig har haft ett förhållande och som aldrig lyckas betala sina räkningar i tid och alltid pirattvättar på grund av dålig planering vuxnare än tjejen som är hälften så gammal och kan bocka av ovanstående? Kommer man att gradera vuxenheten så att den som är minst vuxen får halva lönen medan den som ändå lärt sig skilja vit- och kulörtvätten kanske får 60%? Jag bara undrar över ordvalet och tycker att det är oroväckande när ett parti bedriver en politik som bygger på en syn som innebär att vissa grupper per automatik ska förfördelas på grund av sin ålder.

Brukar inte Folkpartiet för övrigt vilja att man snarare ska premiera kompetens i arbetslivet?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0