Elda kaniner

Jag var ju i Stockholmo över helgen hos min lilla syster som hade fyllt år och inte längre är lika liten som hon en gång var. När jag hälsade på hos Erik hade han Vårt Kungsholmen som är av typen Vårt Malmö/Centrum/Lokaltidningen etc. I den fanns en fantastisk artikel om hur miljömedvetna och framåttänkade de är när det gäller viltvård i stan. Det finna fyra viltvårdare som har som uppgift att med ett "speciellt gevär" skjuta ner kaniner, duvor och annat. Vart duvorna och annat tar vägen vet jag inte, men kaninerna kör de till en stor frys. Dit kommer en frysbil från Karlskoga "då och då" och hämtar upp liken. Väl tillbaka i Värmland blir kaninerna värme när de eldas up i särskilda anläggningar. Fantastiskt. Jag tror det var ca 1200 kaniner om året som sköts av så låt oss säga att det är ca 2,5 ton kanin som de eldar i olika omgångar. Mellan Sthlm och Karlskoga är det 25 mil. Vad "då och då" innebär är mer osäkert. Det kan vara att det är glassbilen som passar på att köra en extrarunda när det ändå är lite tomt på glass i bilen på fredagskvällen, men det har jag inga som helst belägg för. Låt oss då säga att de hämtar upp kadavren fyra gånger om året. Då är vi uppe i 200 körda mil för 2500 kg kanin. Jag vet inte. Jag undviker allt klimattrams, men siffrorna talar inte riktigt för att det skulle vara särskilt lönande ur miljösynpunkt. Vad för annan det skulle vara det vet jag iofs inte heller. För övrigt tror jag att det är kaminmannen som har startat denna verksamhet.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0