"Ta livet av kungafamiljen"

"Ta livet av kungafamiljen" sade de på Ring P1. Jag antar att de menade avskaffa kungafamiljen, dvs monarkin. Att döda dem känns lite överdrivet. Om vi inte avrättar barnamördare borde vi inte göra det med kungafamiljen heller. Å andra sidan mer eller mindre tillåts en hel del ta livet av sig, men det kan vi inte gära hindra Bernadottare från heller.

Det oerhörda intresse pressen visar Madeleine och Jonas och då särskilt den senares påstådda otrohetsaffär är väl ändå helt ointressant? Jag känner inte någon av dem och inte heller den där Tora så det påverkar inte mig. Om mina vänner strular till det är skvallret däromkring betydligt mer relevant. Samtidigt är det inte som att jag bryr sönder mig heller om det inte är en nära vän som är drabbad åt ena eller andra hållet. Fast det är klart, folk är ju oerhört mycket snokigare än man kan tro. Det är ganska intressant att se vem som plötsligt hör av sig när de fått höra något om en själv. Helt tyst i månader eller ibland t om år och sen som ur det blå kommer de och tycker det var längesen man sågs och sitter bara där och försöker luska fram detaljer.

DN är en teol dr tillika präst upprörd över att Victoria tydligen vill bli överlämnad av sin far. Personligen föredrar jag den traditionella gemensamma ingången i kyrkrummet eller var man nu gifter sig, men vad gäller just kronprinsessparet kan jag se vissa poänger. Traditionellt är det som bekant så att det är myndigheten hos kvinnan som överlämnas till den blivande maken genom just den variant som tydligen är planerad. Nu är min inblick i kungahuset inte större än vad kvällspressen basunerar ut titt som tätt, men det verkar som att Victoria är förhållandevis styrd av kungen. Om han nu överlämnar henne bör också hans bestämmanderätt över hennes liv försvinna och det kanske är det hon känner, att Daniel inte ställer lika många krav på henne, att hon blir friare. Så kan det vara.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0