Jag passar att inte ha giltig legitimation

Cissi ringde och ville vad det verkade döda eller iaf snöploga in med endast kålrot i kylen en passkvinna igår. Cissi hade försökt sig på den där roliga grejen att skaffa pass utan giltig legitimation. Körkortet är på väg, men det vet hon ju själv hur bra posten fungerar dessa snödagar (min brevbärare är dock fantastisk, posten kommer i vanlig tid oavsett väder) så det har inte landat i brevlådan än. Ska bli intressant och se om hon tillåts hämta ut det sen också. Spännande. Iaf, eftersom hennes pass var utgånget tog hon med sig Elias som intygare av att hon var hon. Men tji, det fick hon inte! Person på myndighet som har ett litet hörn makt utövar gärna den så fort hon kan. Det var bara föräldrar som var giltiga, ev kunde också syskon och make godkännas. Nu har ju inte Cissi några sådana här i krokarna och att få dem att ta sig till Malmlö för att Cissi skulle kunna få ett pass känns inte riktigt rimligt.

Lösning krävdes alltså. Vi tänkte att det kanske kunde vara så att jag som är skriven på exakt samma adress fram till Skatteverket fört in allas lägenhetsnummer i registret hade större chans att godkännas. Så vi pulsade påbylsade till tusen iväg till passkontoret. Där var de som väntat tveksamma. Cissi påpekade att hon är 34 år och att det inte är rimligt att föräldrar ska vara de enda som kan intyga ens identitet. En undran från min sida är också hur man gör om man inte har föräldrar i livet? Vi hävdade att vi bor ihop, och det gör vi ju på ett ungefär, så nära det går ungefär. Det var vår relation till varandra och vi lämnade den öppen för tolkning. Dagens passkvinna var trevlig även om hon inte tyckte att jag var riktigt giltig. Efter att ha konfererat med ett par kolleger  fick vi ett kanske. Beviset för att Cissi var den hon sade var att jag skulle kunna bladdra om hennes familj. Till slut godkändes ja, men det var på håret. När hon skulle fylla i relation fick hon det svårt. Vi fortsatte bara att säga att vi bodde ihop och lämnade för öppen tolkning. Vän skrev passkvinnan till slut. Med lite tur får Cissi också passet innan hon ska till Berlin.


Cissis mugshot.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0