Det groteska

Idag var rubriken för dagen Det groteska. Jag påbörjade en pedofilitext på skrivövningen och sen satt vi i grupp och läste utdrag ut American Psycho. Jag har inte läst boken och det finns en anledning till det. Det finns också en anledning till att jag aldrig läste ut Naked Lunch. Eller Lolita för den delen, även om just den boken kanske inte har lika många beröringspunkter som de två andra har i sammanhanget. När man läser den här typen av texter börjar man ofrånkomligen fundera över vad det är för sjuka människor som ligger bakom berättelserna. Även om man rent rationellt förstår att gärningarna som beskrivs med allra största sannolikhet inte är några undertryckta fantasier de utlever i romanens form blir man lite illa till mods. Jag menar, säg att man läser American Psycho och sen får Bret Easton Ellis till bordet på en middag några dagar senare. Hur skulle man då agera mot honom? Hade man inte känt sig lite obekväm med att veta vilken fruktansvärt obehaglig fantasi den mannen uppenbarligen har? Eller Nabokov? Eller Burroughs?



Kommentarer
Postat av: b.k.a.

Jag tror att det är dags att du ger dig på Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.

2010-01-19 @ 19:04:44
Postat av: Teresa

Jo, har läst delar av den. Småpojkar och äldre farbröder är alltid en given kombo i litteraturen.

2010-01-19 @ 19:25:24
URL: http://genomnalsogat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0