Kalaserier

Under veckan som gått och även nästföljande gör folk inte annat än fyller år. Jag räknade lite på det och kom ganska snabbt fram till att alla dessa människor är resultatet av tillfyllnanden i stadsparken och slarv med preventivmedel på valborg. En invändning mot denna slutsats är naturligtvis att alla har fötts lite tidigt. Detta ska man dock inte ta på särskilt stort allvar för det är inte så underligt om graviditerna förkortats en smula av det stora alkoholintaget vid tillfället och säkert några veckor till därefter.

I onsdags var jag på treårskalas. Det serverades mat, vin, läsk, kaffe och tårta. Jag tillhörde den underrepresenterade gruppen som inte körde, inte ammade, inte hade ett gäng småbarn att ta hand om och inte heller hade någon tid att passa förrän sent nästa dag. Så jag höll mig till vinet. När folk frågade hur min skola gick och vad jag skrev för något berättade jag glatt om min pedofil/gerontofilnovell jag arbetat med denna vecka. Inte de bästa responserna på det alltid. Andrés föräldrar började för ovanlighetens skull (inte) gnabba om att de inte har fler än två barn. Rolf hade vägrat helt enkelt och menade på att Majvi bara hade velat en till för att hon ville ha en flicka också. Jag var lustig och hävdade att Andrés bror ju ändå var ganska feminin. Skämtet gick inte riktigt ända fram. Majvi såg mest förvirrad ut och visste inte vad hon skulle svara.

Igår var jag på nästa barnkalas. Denna gång var det småflickorna som skulle firas. Jag glömde ringa Lovisa på hennes födelsedag så när Bella fyllde knappt två veckor senare kunde jag inte gärna ringa heller. De verkade hur som helst inte ha tagit illa upp när jag kom till Hjärup. Varken Shitty eller Fulle var på plats vilket förorsakade vissa problem. Normalt sett brukar vi ha ett mer eller mindre organiserat system som går ut på att vi räddar varandra från småflickornas släktingar. En del av dem, särskilt en, släpper en inte ur sitt grepp om man inte har en riktigt bra ursäkt. Det löste sig ganska bra ändå genom att gömma sig i köket med fadren och Daniel under fikat.

En sak jag missade att fråga var vilken placering jag har på deras lista över favoritsyskon just nu. Den har många gånger spontant kommit på tal från flickorna annars. Jag tror att jag just nu tävlar med Daniel om förstaplatsen. Shitty som länge toppade den har varit borta lite för länge nu för att komma tillräckligt högt upp och Fulle var som sagt inte heller på kalaset eftersom han mesar runt i amerikat just nu. Jag tänker att deras övernattning hos mig borde höja mig rejält, men samtidigt hade Daniel bra presenter till dem igår: Littlest Pet Shop-figurer. Jag hänger uppenbarligen inte riktigt med och visste inte vad detta var, men det var en hit! Så placeringen är som sagt osäker.

På kvällen styrdes stegen till paret Friborg-Bengtsson som firade att de lämnar Malmö för Sthlm i dagarna samt den senare av de tus födelsedag. Jag är fortfarande imponerad av hur mycket folk de lyckade få in i lägenheten och ännu mer av hur städade dessa var. Astrid hade en hörna där man kunde plocka på sig sånt som inte ska följa med i flytten. Cissi fick bland annat med sig en sikh-hatt och jag Arbetarrörelsen - männens eller mänsklighetens rörelse? Fina grejer.

På tisdag ska jag ha kalas för Fulle även om han inte är hemma. Eftersom han en gång tyckte att det kunde vara bra att jag hade nyckel hem till honom kanske man skulle ta och äta tårtan på gruppboendet?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0