Fåglar jag känner igen

Jag är ganska dålig på fåglar. Fåglar jag känner igen är: koltrast, kråka, skata, råka, kaja, pilfink, gråsparv (grå mitt på hjässan, det är inte pilfinken), svala (bara i luften så jag ser stjärten), glada (bara i luften och bara om den är åt Österlen till), fasan, påfågel, struts, sädesärla, domherre, blåmes, rödhake, bofink, höna, undulat, kanariefågel, papegoja, flamingo, svan, fiskmås, skrattmås (händer regelbundet att jag blandar ihop måsarna dock), falk (om den ser ut som på falcon-burkarna), kungsörn, gås, kalkon, anka, gräsand, kingfisher (vet inte vad den heter på svenska, men så finns den inte här heller), hackspett och duva. Jag tror att det är alla. Det är ganska många när man skriver ner dem så, men tillräckligt få för att jag regelbundet ska kommentera när jag ser en fågel ute att det är en konstig fågel och att jag aldrig sett den förut. Igår var det en björktrast som fångade mitt öga. Att det var det den var berättade Ylvar för mig. Hon kan många fler fåglar än jag. Man skulle kunna säga att hon är expert.





Kommentarer
Postat av: b.k.a.

Uggla? Pingvin?

2010-01-27 @ 15:50:47
Postat av: Teresa

Där hade vi två till! Tofsvipa skulle jag kanske också känna igen.

2010-01-27 @ 16:14:36
Postat av: b.k.a.

Pelikan?

2010-01-27 @ 19:06:34
Postat av: Teresa

Jag funderade på det, men kom fram till att jag inte är säker på att jag skulle känna igen en i verkligheten. Inte så att jag var säker iaf.

2010-01-27 @ 19:08:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0