Bröd

Blem ville ha receptet på surdegsbrödet jag brukar göra så här är det:

600 g vatten
12,5 g jäst
300 g surdeg
900 g mjöl
salt

*Blanda allt i maskin i 10-15 min. Degen ska hålla när man tar lite mellan fingrarna och sträcker ut den och ha en lite silkglansig yta. Är ganska kletig.
*Jäs 2 h i rumstemperatur eller över natten i kylen.
*Stjälp upp och skär i två delar. Lägg på plåt eller i brödformar. Jag brukar hälla över direkt i form eller på plåt så förlorar man inte lika mycket luft i degen.
*Sätt in i ugnen på 300 grader i 12 min. Släng in isbitar eller en skål med lite vatten samtidigt som brödet. Sänk till 200 och låt stå i 16-20 min till.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0