Kristendomen överskattad

Fp med Björklund i spetsen vill värna kristendomsundervisningen i skolan: I Sverige har kristensomen haft en väldigt stor särställning och påverkan i tusen år. Det går inte att jämföra med exempelvis hinduismen och buddhismen som har haft en väldigt liten påverkan på vårt kulturarv. Det här handlar inte om att kristensomen är mer högtstående utan enbart om det enorma inflytandet."          i

Detta handlar alltså om ämnet religion, inte historia. Om man som Björklund vill trycka på hur kristendomen har påverkat det svenska kulturarvet genom åren låter det mer som historia än religion i mina öron. Vad jag saknade till mycket i religionsundervisningen i grundskolan var andra aktivt praktiserade religioner och då i synnerhet islam, men även de andra riktningarna än protestantismen. Hela låg- och mellanstadiet var bara en följd av lektioner om krubbor och stall och hur taskiga egyptierna var mot judarna.

I min värld är det viktigare att känna till varför ramadan finns och vilka motsvarigheter det finns i andra trosriktningar än att lära mig namnen på alla Jakobs barn (Ruben, Simon, Levi, Juda, Dan, Naftali, Gad, Asher, Isaskan, Sebulon, Josef, Benjamin). Jag mindes bara sex av dem spontant, men Lea-Rakel-lurendrejeriet ligger långt fram i minnet. Jag förstår inte vad det hjälper mig i min förståelse för religion eller i min vardag att lära mig varenda plåga som egyptierna genomlevde. Hela den biten är mer en mytbildning för att övertyga om sanningen bakom en religion. Vad som är intressant där är också hur judendomen, av naturliga skäl, är viktig så länge i kristendomsundervisningen, men hur den lämnas därhän efter att Jesus klampar in i rampljuset. Varför likheterna mellan judendom, kristendom och islam inte får större roll är också bortom mig. Om jag inte missminner mig alldeles är islam mer eller mindre, då det begav sig, snarast en modern variant av de andra två i trojkan. Den kanske inte har uppdaterats så mycket sen dess på sina håll, men det är knappast något man kan anklaga andra religioner för heller.

För att återgå till Björklund, kristendomen är intressant ur ett historiskt perspektiv ja, men idag lever vi inte i en stängd värld där det mest exotiska är frikyrkan i nästa socken. Det är viktigare att lära sig om det som försiggår runt om oss i Sverige såväl som utanför.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0