Projekt frystömning

Jenny propagerade frystömning efter mitt pengagnällinlägg. Det låter som en god idé eftersom jag har svårt att stänga facken som det ser ut nu. Problemet med det i mitt fall är att jag sällan har en massa gammalt skräp som borde ätits upp julen 95. Nej, min frys är full av mer eller mindre roliga bassaker som det bara blir mer av när man lagar till. Om jag tar fram en kycklingfilé till exempel så steker jag ju inte bara den och äter med två potatisar och en kylskåpskall sallad på mjöliga tomater. Kycklingen blir istället del i en gryta, kanske en indisk sådan som jag då fyller ut med kikärtor, grönsaker, tomatsås etc. Vips blir det mer att stoppa i frysen än som togs ur den. Det är lite besvärligt. Dock har jag ett vad det känns outsinligt förråd av kycklingköttbullar som väl borde göras slut på. Fast även där blir det att slänga ner dem i en tomatsås och äta med bröd till. Och om jag ska ha bröd måste jag baka det och eftersom jag inte hinner äta upp det innan det blir dåligt åker tre halva bröd in i en låda där jag får stapla om och om och om så de får plats.

Jag har två aubergine i kylen som jag också bör använda upp. Laga en moussaka till kvällen då kanske. Det finns så många olika recept. Kanske man ska satsa på en med bechamelsås överst så kommer den utgångna mjölken till användning innan den surnar. Så får det nog bli. Kommer bli en hel hög lådor att mecka in i frysen sen, men man ska inte låta mat förfaras. Frystömningen kan vänta ett par dar till.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0