Skruvigheter

Har ni tänkt på kranar? Alltså t ex köks- och badrumskranar, inte lyftkranar. Det har jag. Inte så att jag funderar kring olika modeller eller har något bizarrt intresse för just kranar. Vad jag istället lätt fastnar på är åt vilket håll man ska vrida för att öppna en kran. Detta problem faller inom kategorin "saker jag aldrig någonsin lär mig eller troligtvis kommer att lära mig". Jag kan tänka på det en liten stund, komma fram till vad som känns rimligast och förklara det för den jag börjat prata om saken med. Hittills har det nog aldrig hänt att vederbörande har hållit med mig om det håll jag tror på. Jag vill ju gärna bevisa att jag har rätt så jag springer därför iväg och kontrollerar saken direkt. Varje gång slutar det också med att inget händer och att jag tyst kommer tillbaka. Igår försökte jag dock argumentera för att varmvattenkranen ju öppnades så som jag menade. Det bet inte. Gängorna är ju fortfarande åt samma håll.

Det finns olika trick att komma ihåg hur det ska vara (ibland är det väldigt bra att veta, som när man ska stänga av vattnet i ett hus). Ett är att tänka hur man skruvar i en skruv eftersom det är samma princip med gängor och grejer. (Personligen litar jag dock inte fullt ut på att saker inte är felgängade. Hos Lisa är kranarna kanske rättgängade, det är möjligt, men varmt och kallt vatten är tvärtom i köket.) Problemet med att tänka på skruvar är att det inte är säkert att man, alltså jag, vet rätt där heller. Samma sak vad gäller syltburkar och liknande. Idag iaf skulle jag skruva ur en skruv som satt benhårt fast så att jag kunde laga ett handtag. Så står jag där med skruvmejseln och blir osäker. Det är dessutom en vanlig skruv, inte stjärnskruv, så man kan lätt förstöra den om man skruvar fel. Då kom jag på lösningen: Kolla kranarna! Så det gjorde jag och skruvade ur skruven. Ett tips om du är lika kass som jag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0