Jag måste sluta blanda ihop

När folk eller saker heter likadant, det är inte bra. I mobilen kan man särskilja vänner och bekanta med födelseort eller liknande om de har samma för- och efternamn (ja, jag skriver in båda namnen). Men när man läser tidningar. Då är det hopplöst. Jag har tidigare skrivit om hur jag hela tiden hoppade till en millisekund varje gång Brommapojkarna fick skit av USA och skulle betala sanslösa summor i ersättning/böter. Det var naturligtvis, och som alla utom jag tänkte på först, oljeföretaget BP och deras sjabbel i Mexikanska golfen det syftades på.

En annan förväxling jag råkar ut för titt som tätt är Henrik Berggren. I min värld är han sångaren och låtskrivaren i Broder Daniel. Så när jag på DN läser en rubrik om att Henrik Berggren tilldelats ett pris om 120 000 kr av Svenska Akademien tänker jag således att good on him, men är det inte lite konstigt att en popmusiker får pris sådär? Och i sekunden jag klickar på länken inser jag omedelbart att det är hans namne, DN-gubben som skrivit den där biografin om Palme, som åsyftas. Tur att jag kollade iaf och inte började hävda att det var den andre till folk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0