Kära Skånetrafiken

Åh Skånetrafiken. Skånetrafiken, det är du och jag. Vi är varandras förtrogna, varandras kompanjoner, varandras ljus i mörkret. Jag blir lika imponerad varje morgon. Där vid sex, kvart över sex finns det inte att vara sen. Jag är i tid, dina bussar är i tid. Vi kan det här. Jag upphör aldrig att förvånas över din punktlighet. Och bussarna, de är tysta, rena och låter inte påskina kaoset som med säkerhet kommer att infinna sig en timme eller två senare. Nej, det är lugnet före stormen och vi har det fint.

Så kommer vi till centralen och Burger King har inte börjat sprida sin frityrdoft än. Pocketshop är stängd, men det gör inget. Jag har än så länge inte glömt att ta med mig bok att läsa. Förra veckan var det Baby Jane av Sofi Oksanen och Juliet Naked av Nick Hornby. Jag rekommenderar ingendera. Kön på Pressbyrån sträcker sig från kassan till kaffemaskinerna och varje morgon undrar jag varför de inte öppnar en kassa till och varje morgon väljer jag bort att köpa mig en kopp. Jag gillar inte att vänta nämligen.

Annars gillar jag den nya vänthallen, även om jag undrar över bristen på bankomater och varför biljettautomaterna är så få. Nu har jag visserligen månadskort, men jag tänker på de andra resenärerna. Sån är jag ser du, en sån som kan tänka utanför mig själv.

Perrong 3a, det är min perrong. Den ligger under marken. Jag slås alltid av hur mycket kallare det är där, men jag har tjock jacka och handskar så det är som det ska, bara det går som det ska. Och det gör det ju. Eller ja. Allt är väl relativt antar jag. Tre av sex avgångar hittills har dina tåg, Skånetrafiken, varit i tid eller i alla fall inte mer än ett par minuter sena. Det är väl där någonstans ditt mål ligger? På 50 %?

Nej, jag har ju bok med mig så jag håller mig sysselsatt. Vis av erfarenheten som det heter. Jag har inga problem med att stiga upp halv sex på morgonen (idag var det halv fem till och med om man tänker i vintertidstermer) för att ändå bli en halvtimme sen till jobbet.  Två timmar pendling enkel är väl inget tänker du. En del av dina busschaufförer och kanske lokförare kör så långt i sträck under sina turer från start- till slutstation. Skillnaden är att de får betalt medan jag får jobba över.

Det är så olika det där med tidsbegreppet. För mig betyder den där halvtimmen mycket, för dig mindre. Det är så det är. Man tycker olika. Ser fram emot att åka med dig imorgon också, men försök att släppa iväg mitt tåg i tid så blir jag så mycket gladare.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0